Pompa intr-un sistem hidraulic este componenta supusa celui ma mare grad de uzura si componenta cea mai predispusa la probleme. Problemele pompelor hidraulice se manifesta prin nivel ridicat de zgomot, crestere a temperaturii fluidului hidraulic, mișcare neregulata a cilindrilor, imposibilitatea de a dezvolta presiunea de lucru sau cedarea intregului sistem.
Una din următoarele probleme poate fi cauza ( daca intr-adevar este o problema a pompei hidraulice):
Cavitatia pompei
Cavitatia este inabilitatea pompei de a se alimenta cu ulei hidraulic.
Cand o pompa intra in cavitatie nivelul de zgomot creste rapid, este foarte calda mai ales in zona arborelui. Alte simptome sunt: miscarea neregulata a cilindrilor, dificultate in dezvoltarea presiunii de lucru, fluid hidraulic cu aspect laptos.
Daca se suspecteaza cavitatia trebuie verificate urmatoarele elemente:
a. Verificarea filtrului de absorbtie ( daca exista).
Trebuie curatat chiar daca nu pare murdar doarece murdaria se poate acumula in interiorul tresei metalice. In cazul in care exista depuneri pe suprafetele interne ale pompei sau supapelor hidraulice sistemul lucreaza la o temperatura prea mare si este nevoie de instalarea unui radiator de racire a uleiului hidraulic.
b. Verificarea conductei de absorbție sa nu fie blocata sau strangulata.
c. Verificarea aeresitorului rezervorului hidraulic. In cazul in care acesta este blocat de impurități. In sistemele in care perna de aer din rezervor este minima poate aparea fenomenul de cavitatie al pompei daca aeresitorul rezervorului nu reușește sa compenseze debitul pompei.
d. Verificarea vascozitatii uleiului in raport cu specificatiile pompei.
Anumite pompe nu pot aspira corect uleiurile ci vâscozitate ridicata si lucreaza intr-un regim de cavitatie partiala. Pornirea pompei pe vreme rece poate produce daune pompei hidraulice datorita modificarii vascozitatii uleiului. Rularea pompei in coditii de cavitatie pentru un timp indelungat pana la aducerea uleiului la temperatura de lucru o poate distruge.
e. Varificarea dimensiunii filtrului de absorbtie. Trebuie verificat ca acesta sa nu fi fost inlocuit pe parcur su unl de dimensiuni mai reduse.
f. Calitatea uleiului hidraulic. Uleiurile hirdaulice de calitate inferioara po produce depuneri pe componentele sistemului.
g. Verificare vitezei de operare a pompei hidraulice in raport cu specificatiile productorului.
h. Verificarea dimensionarii pompei hidraulice. In cazul in care acesta a fost inlocuita cu una cu debit mai mare este posibil ca debitul livrat de filtrului de aspiratie sa fie sub necesarul noii pompe.
Prezenta aerului in sistemul hidraulic
In cazul sistemelor noi sau in urma interventiilor in sistemele hidraulice poate exista aer „prins” in conducte, componente. Acesta va fi circulat de sistem si eliberat la nivelul rezervorului si pentru acesta sistemul trebuie sa ruleze fara presiune sau la presiune foarte joasa pentru 15 – 30 minute. Pe de alta parte aerul care intre in sistem in timpul functionarii acestuia va face uleiul hidraulic sa aiba un aspect laptos imediat ce sistemul este pus in functiune si acest aspect va disparea la aproximativ 1 ora dupa ce sistemul este oprit.
Trebuie verificate urmatoarele conditii:
a. Asigurati-va ca nivelul uleiului din rezervor este peste nivelul racordului de aspiratie a pompei sau filtrului de absorbție.
Verificati ca nivelul uleiului, atunci cand toti cilindrii sunt extinsi, sa fie peste marcajul „Minim” de pe indicatorul de nivel al rezervorului hidraulic.
b. Aerul poate fi aspirat la nivelul semeringului de etansare al arborelui pompei.
Pompe cu roti dintate si cele cu vane care aspira ulei dintr-un rezervor pozitionat sub nivelul lor vor prezenta vacuum in spatele semeringului de etansare al arborelui.
Cand semeringul se uzeaza, aerul poate patrunde in sistem.
c. Verificarea furtunelor, conductelor, fitingurilor de pe circuitul de aspiratie al pompei.
d. Aerul poate fi aspirat in sistem si la nivelul garniturii de etansare a clindrilor hidraulici.
La cilindrii montati veritcal cu tija in partea superioara, atunci cand aceasta coboara sub actiunea fortei externe poate apărea vacuum in spatele pistonului ceea ce poate atrage aer din exterior deoarece garniturile de etanșare ale cilindrilor si facute sa impiedice uleiul sa iasa din sistem nu sa impiedice aerul sa intre in sistem.
e. Verificati pozitionarea conductei de retur in rezervor. Acesata trebuie sa se afle sub nivelul uleiului din rezervor.
Un alt aspect important este diametrul conductei de retur care, pentru rezervoarele noi, este bine sa fie cat mai mare pentru a reduce viteza cu care uleiul intra in rezervor reducând, astfel , turbulentele.