Sistemul se bazeaza pe clasificarea API ( American Petroleum Institute ) care tine cont de modul in care sunt utilizate componentele transmisiei. Aceasta clasificare este folosita de producatorii din industria auto pentru a selecta lubrifiantul pentru un anumit tip de angrenaj si anumite conditii de operare. Standardul nu incearca clasificarea lubrifiantilor pe baza proprietatilor fizice sau be baza performantelor acestora. Este cunoscut faptul ca unuii lubrifianti se preteaza pentru o gama larga de conditii de operare si pot fi recomandati pentru mai multe domenii de operare.
Desi standardul API poate fi folosit atunci cand se fac o recomandari generale cu privire la lubrifiantul folosit trebuie totusi verificata fisa tehnica a producatorului transmisiei pentru a vedea daca nu sunt interdictii in ceea ce priveste folosirea unui anumit lubrifiant din clasa respectiva.
API-GL-1
Domeniul de utilizare cuprinde angrenajele cu roti dintate conice si melcate si unele transmisii manuale ce opereaza in conditii de incarcari reduse si viteze de alunecare pe flancul dintelui care permit folosirea uleurilor minerale. Pot fi combinate cu agenti antioxidanti, inhibitori de rugina, inhibitori de spuma si modificatori ai punctului de curgere pentru a imbunatati caracteristicile lubrifiantului. Aditivi pentru presiune extrema nu se folosesc.
API-GL-2
Se refera la domeniul de operare al unor angrenaje dincolo de clasa GL-1. Pot contine aditivi EP si anti-uzura, de obicei contin aditivi pentru angrenaje melcate.
API-GL-3
Domeniu de utilizare: transmisii manuale si angrenaje cu roti dintate conice ce opereaza in conditii moderate spre severe cu incarcari mai mari decat acopera standardul GL-2 dar mai mici dcat GL-4. Poate contine aditivi EP dar nu sunt indicate pentru angrenaje hipoide.
API-GL-4
Se aplica in special angrenajelor hipoide ce opereaza in una din situatiile: viteza moderata cu socuri moderate / viteza ridicata su cuplu redus / viteza redusa si cuplu ridicat.
API-GL-5
Domeniu de utilizare in transmisii hipoide, in special automobile si alte echipamente ce opereaza in conditii de viteza ridicata, cu socuri / viteza ridicata si cuplu redus / viteza redusa si cuplu ridicat. Este folosit pe scara larga pentru lubrifiantii de transmisii cu aditivi EP.
API-GL-6
Este asociat cu lubrifiati pentru reducerea griparii rotilor dintate in masinile de curse mai vechi.
API-MT-1
Descrie un lubrifiant aditivat EP, folosit pentru anumite transmisii ne sincronizate pentru camioane si autobuze.